Rajd Barbórkowy 2014

W dniach 12-14 grudnia 2014 roku odbył się coroczny Rajd Barbórkowy zorganizowany przez Sekcję Mineralogiczno–Geochemiczną KNG UAM. Tym razem naszym celem były Góry Świętokrzyskie.

Wyruszyliśmy z Poznania w czwartek 11 grudnia, spędzając całą noc w podróży. Pomimo nocnej pory nie obyło się bez niespodzianek :). Do Kielc dotarliśmy o 8 rano następnego dnia. Tam czekał już na nas Pan dr Paweł Wolniewicz, miłośnik Gór Świętokrzyskich. Przybył do nas na zaproszenie Macieja Swęda – kierownika Sekcji oraz głównego inicjatora i organizatora rajdu.

Pierwszym punktem tego dnia był słynny rezerwat geologiczny „Kadzielnia”, należący do Pasma Kadzielniańskiego. Występują tu wapienie dewońskie, głównie z franu i famenu, wzbogacone licznymi stromatoporoidami, fauną koralowców Tabulata i Rugosa. Najwyższym wzniesieniem Kadzielni jest tzw. Skałka Geologów.

Nie mając czasu do stracenia, ruszyliśmy do oddziału Świętokrzyskiego Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego. Na wejściu naszą uwagę przykuła tablica stratygraficzna, wisząca na ścianie budynku. Na miejscu wysłuchaliśmy referatu o budowie geologicznej i paleogeografii Gór Świętokrzyskich i ich znaczeniu w skali Europy. Na koniec zeszliśmy do muzeum, lecz na nasze nieszczęście było w trakcie remontu, przez co nie udało nam się zobaczyć wszystkich zbiorów. Potem krótka przerwa na posiłek i ruszyliśmy dalej.

Po opuszczeniu PIG-u zmierzaliśmy prosto na Górę Telegraf. Po drodze minęliśmy Górę Cmentarną, gdzie mieliśmy wychodnie wapieni kadzielniańskich, znacznie bardziej płytkowodnych niż te z Kadzielni. Nim wdrapaliśmy się na szczyt, na Górze Hałasa zatrzymaliśmy się przy wychodni twardych piaskowców o spoiwie krzemionkowym przypominające kwarcyty, wieku ordowickiego. W końcu udało nam się dotrzeć na szczyt skąd mieliśmy niesamowity widok na synklinę kielecko – łagowską. Dzień zakończyliśmy wycieczką do Centrum Geoedukacji, po którym oprowadził nas zaprzyjaźniony geolog, pracownik GeoParku, Michał Poros. Na koniec odbyła się sesja referatowa, podczas której to mogliśmy wysłuchać dr Wolniewicza, który zaprezentował paleośrodowiska zapisane w skałach, z którymi mieliśmy do czynienia tego dnia w terenie. Ewa Kruszczyńska opowiedziała nam o genezie krzemieni, która do końca nie jest wyjaśniona, a zdania wśród naukowców na ten temat są podzielone. Nie obyło się również bez wystąpienia Macieja, który z ogromnym entuzjazmem mówił o Górze Miedziance i występującym tam wtórnym okruszcowaniu. Stamtąd busem udaliśmy się bezpośrednio do schroniska w Chęcinach.

Drugi dzień naszego rajdu, 8.30 ruszamy w teren. Na dobry początek, wejście na Górę Zelejową. Miejsce to zasłynęło z występowania kalcytu o niepowtarzalnej strukturze i barwie zwanej „różanką zelejowską”. Za jej powstanie odpowiedzialne są wody hydrotermalne, które krążyły w szczelinach skał wapiennych. Góra Zelejowa oraz Góra Zamkowa stanowią dwa przeciwległe skrzydła antykliny chęcińskiej. Skrzydła zbudowane są głównie z wapieni dewonu środkowego (eifel i żywet) oraz dewonu górnego (fran). Jądro antykliny to iłowce i mułowce dolnego kambru. Tego dnia byliśmy także w Jaskini Piekło usytuowanej na zachodnim zboczu Góry Żakowej. Było to miejsce poszukiwań rud srebra i ołowiu. Do dzisiaj widoczne są ślady po działalności górniczej. Nie omieszkaliśmy wejść również do kamieniołomu Stokówka, skąd udało nam się zdobyć przepiękne okazy koralowców czteropromiennych - Rugosa. Następnym naszym celem była Miedzianka, miejsce gdzie Maciej zostawił swoje serce. Swoją nazwę wzięła od kruszcu miedzi. Zbudowana jest z wapieni środkowego i górnego dewonu. Sławę zyskała dzięki bogatym rudom miedzi występującym w tym rejonie. W ten sposób odegrała znaczącą rolę w górnictwie kruszcowym nie tylko świętokrzyskim, ale i polskim. Charakterystycznym miejscem na Miedziance jest Księżycowe Pole, czyli pozostałość po dawnych wyrobiskach górniczych.

Nadszedł czas, by ruszać w drogę. Pomimo, że dzień wraz ze słońcem chował się za horyzontem to niektórzy nie zamierzali tak szybko wracać. Grupa najwytrwalszych ruszyła szlakiem przez południowe pasma górskie Gór Świętokrzyskich: Grząby Bolmińskie i Grzywy Korzeczkowskie, aż do Góry Zamkowej, by stamtąd zejść prosto do schroniska. Jedynie trzy niedobitki postanowiły od razu wrócić do Chęcin, ale za to po powrocie na naszych strudzonych podróżników czekał gotowy obiad.

Tym oto sposobem dobiliśmy do końca naszego rajdu. Ciężki poranek wcale nie zniechęcił nas do działania. W pierwszej kolejności wybraliśmy się na punkt widokowy, który położony jest na Przełęczy Krajeńskiej, a skąd roztacza się wspaniały widok na Dolinę Wilkowską zamkniętą od północy Pasmem Klonowskim. Na przełęczy krótko została przedstawiona budowa geologiczna części łysogórskiej. Następnie zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę (612 m n. p. m.). Lekko nie było, ale każdy dał radę. Ostatnią atrakcją było wejście do Muzeum Minerałów i Skamieniałości będącego efektem pasji jego właścicieli. Sądzę, że wszyscy byli zachwyceni. Zobaczyliśmy największy kryształ górski w Polsce, oraz olbrzymią geodę ametystu z kryształami kalcytu ważącą 390 kg. Były również przepiękne agaty, jakich do tej pory chyba nikt z nas nie widział, gipsy, malachity, granaty i piryty, amonity i wiele innych okazów.

Szczęśliwi i jednocześnie zasmuceni, że czas już wracać udaliśmy się na dworzec by zakupić bilety na drogę powrotną. W oczekiwaniu na pociąg weszliśmy do baru mlecznego by rozgrzać żołądki i zjeść coś konkretnego przed długa podróżą. Oczywiście i tym razem nie obyło się bez przygód, bo obecność geologów nie może przejść bez echa. Nawet pociąg stanie w miejscu!

Pociąg wraz z innymi pasażerami szczęśliwie dotarł do Poznania. Na miejscu Maciej podziękował wszystkim za wspólnie spędzony weekend oraz Panu dr Wolniewiczowi, że zechciał towarzyszyć nam na tym wyjeździe.

Bo każdy z nas lubi Góry Świętokrzyskie! :)

Partnerami Rajdu Barbórkowego KNG UAM 2014 byli:

Geologia w Obiektywie - ogłoszenie wyników

5 grudnia, podczas uroczystych obchodów barbórkowych, zostali wyłonieni zwycięzcy III już edycji naszego konkursu skierowanego do wszystkich studentów Instytutu Geologii - "Geologia w Obiektywie".

W tym roku I miejsce zajęło zdjęcie Pauliny Rój pt. KNG forever&everywhere - Preikestolen. II miejsce przypadło Igorowi Kubickiemu za zdjęcie pt. Najpierw skała, potem rzeźba.

Oprócz tego wyróżniono dwie prace: zdjęcie Moniki Szokaluk Bo nie popadało oraz Pawła Rydera Pani Kierowniczko! Pół metra salcesonu!.

Nagrodę publiczności, w głosowaniu na profilu facebookowym naszego Koła, otrzymała Kamila Ćwik za zdjęcie Gwiazda geologii.

Prace zwycięzców można obejrzeć na naszej stronie, a wszystkie nadesłane prace w naszej facebookowej galerii oraz na posterach znajdujących się w kolorowym łączniku Instytutu Geologii.

Serdecznie gratulujemy wyróżnionym, dziękujemy za wszystkie nadesłane prace i zachęcamy do startu za rok!

Kosmiczna lekcja w Złotowie

28 listopada, nasza koleżanka Marta Grabowska zjawiła się w Gimnazjum Publicznym nr 1 w Złotowie, by opowiedzieć o nietypowym gościu z kosmosu.

Relację z tego wydarzenia możemy znaleźć na stronie internetowej szkoły.

Konferencja Młodzi w Paleontologii VI oraz obchody 25-lecia KNG UAM

27 listopada odbyła się w Instytucie Geologii UAM konferencja studencka "Młodzi w Paleontologii VI". Tym razem, za organizację konferencji odpowiedzialne było nasze Koło, a przewodniczącą Komitetu Organizacyjnego była Monika Szokaluk.

Na początku odbyło się uroczyste przywitanie wszystkich gości, po czym z referatami zamawianymi wystąpili prof. Jerzy Fedorowski ("Potęga skamieniałości"), prof. UAM Błażej Berkowski ("Potęga kopalnych bezkręgowców") oraz prof. UO Adam Bodzioch ("Potęga kopalnych kręgowców").

Następnie, po przerwie kawowej, ruszyły dwie równoległe sesje referatowe w salach 61 oraz 14. W międzyczasie, w kolorowym łączniku spotkaliśmy się wszyscy na wspólnym obiedzie, a później, mimo już raczej zimowej aury, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przed wejściem do Instytutu.

Po zakończeniu sesji oraz po drugiej przerwie kawowej przeszliśmy do sali 56, gdzie odbyła się sesja posterowa. Toczyły się tutaj długie dyskusje i padały ważne pytania. Stamtąd wszyscy uczestnicy konferencji udali się do sali 14, gdzie dr hab. Edward Chwieduk przedstawił ideę Uniwersyteckiego Parku Historii Ziemi, który ma powstać na Morasku, w sąsiedztwie Kampusu UAM. Po wstępie obejrzeliśmy krótki film poświęcony tej idei, a później odbyło się wręczenie nagród dla osób, które zdaniem oceniających, przedstawiły najlepsze referaty oraz poster. W I sesji nagroda przypadła Krzysztofowi Brodzie za referat pt. Stawonogi Thylacocephala z górnego dewonu (famenu) Gór Świętokrzyskich, a w II sesji Kamilowi Gruntmejerowi za referat pt. Mechanika czaszki i sposób odżywiania triasowego płaza Metoposaurus diagnosticus (Temnospondyli) z Krasiejowa. Najlepiej poster zaprezentował natomiast Jan Król - Późnoeoceńsko–wczesnooligoceńskie biokonstrukcje koralowcowe basenu transylwańskiego (Rumunia).

Podziękowania wręczono także Łukaszowi Czepińskiemu z portalu Dinozaury.com, który był patronem medialnym całego przedsięwzięcia. Natomiast na ręce dra hab. E. Chwieduka przekazano podziękowania dla Uniwersyteckiego Parku Historii Ziemi za objęcie patronatu honorowego.

Tym samym zakończyliśmy VI edycję konferencji "Młodzi w Paleontologii", dla chętnych osób zorganizowane zostało zwiedzanie Muzeum Ziemi, gdzie obejrzeć można m.in. kolekcję meteorytów, w której znajduje się największy w tej części Europy meteoryt żelazny - ważący 261,8 kg okaz Meteorytu Morasko.

Następnym punktem w programie tego dnia były obchody 25-lecia Koła Naukowego Geologów UAM. Koło zostało wpisane do rejestru 26 września 1989 roku, a o tym co działo się przez te 25 lat można poczytać na tej podstronie. Sesję jubileuszową poprowadzili Izabela Krechowicz wraz z Krzysztofem Lichotą. W trakcie kolejnych kilkudziesięciu minut dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie koła kilkanaście lat temu, jak też jak wygląda ono dzisiaj, czym studenci zajmują się obecnie i jakie projekty były prowadzone w ostatnich latach. Pierwszy raz w historii Koła nadano także tytuł członka honorowego KNG UAM. Na koniec, na wszystkich zebranych czekał tort oraz szampan, którym to wznieśliśmy toast za te 25 lat, jak i za te nadchodzące. A później rozpoczęła się mniej oficjalna część obchodów. Ale to już zupełnie inna historia.

Dzień później, 28 listopada, najwytrwalsi stawili się rano na parkingu przed wydziałem i wybraliśmy się w podróż do Kamieniołomu Wapienno-Bielawy, gdzie zostaliśmy ciepło przyjęci przez pracowników firmy Lafarge. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym, zostaliśmy wyposażeni w niezbędne elementy związane z BHP i ruszyliśmy w teren. Mimo temperatury w pobliżu zera i wiejącego co jakiś czas silnego wiatru, część z nas długo nie chciała wracać. Dla niektórych polowanie te było bardzo owocne. Po pożegnaniu ruszyliśmy w drogę, by późnym popołudniem zjawić się w Poznaniu, gdzie musieliśmy się przebić jeszcze przez korki. Następnie niestety rozstaliśmy się i część z nas ruszyła w stronę dworca, a część wróciła do instytutu.

Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przybyli w te dni do Poznania i byli z nami! Do zobaczenia w przyszłym roku!

Relację z konferencji można także przeczytać na stronie patrona medialnego - portalu Dinozaury.com, a dodatkowe materiały z tego wydarzenia znaleźć można na naszej stronie, poświęconej konferencji.

Pełna relacja fotograficzna z wydarzenia znajduje się w naszej galerii, a wideorelacja pojawi się już niedługo w serwisie YouTube.com.

100-lecie odkrycia Meteorytu Morasko

W tym roku obchodziliśmy 100-lecie odkrycia pierwszego fragmentu Meteorytu Morasko, którego badania (zwłaszcza w ostatnich kilku latach) są jednymi z najważniejszych dla poznańskiej geologii. Unikalny w skali rejonu obszar jego upadku, który stał się rezerwatem przyrody, jest także bardzo ważnym punktem na mapie Poznania.

Z tego powodu, pracownicy Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM, wraz z pracownikami Obserwatorium Astronomicznego UAM i kilku innych organizacji, zorganizowali konferencję otwartą dla wszystkich zainteresowanych. W jej ramach odbyła się sesja referatowa, a chętni mogli wybrać się później na wycieczkę do rezerwatu, gdzie nie tylko zobaczyli kratery, ale także mieli okazję dowiedzieć się o tym, co krąży w kosmosie, jak to badamy i jakie skutki powoduje zderzenie takiego obiektu z planetami. Tego dnia przez nasz wydział oraz rezerwat przewinęło się kilkaset osób, zafascynowanych naszym kosmicznym gościem.

W prace przy konferencji zaangażowana była liczna reprezentacja Koła Naukowego Geologów UAM oraz naszych kolegów i koleżanek z Obserwatorium Astronomicznego UAM.

Zdjęcia dostępne są na profilu facebookowym KNG UAM.

Geologia w Obiektywie 2014

Zachęcamy wszystkich studentów Instytutu Geologii UAM do wzięcia udziału w naszym konkursie!

Regulamin konkursu: [Pobierz PDF]

Spotkanie rekrutacyjne

Dnia 15 października odbyło się w Instytucie Geologii spotkanie rekrutacyjne działających studenckich organizacji naukowych, tj. Koła Naukowego Geologów UAM, AMU Poznan Student Chapter of the AAPG oraz AMU Poznań Student Chapter of the SEG.

Odbyły się po kolei prezentacje wszystkich trzech kół, podczas których osoby zainteresowane mogły się dowiedzieć od członków zarządów oraz opiekunów naukowych, zarówno o projektach i wyjazdach już minionych, jak i o planowanej działalności.

My zachęcamy do śledzenia naszej strony, naszego Newslettera oraz ogłoszeń wywieszanych w Instytucie Geologii, by być na bieżąco z podejmowanymi przez nas działaniami. Przypominamy, że każdy jest mile widziany podczas naszych spotkań i od nikogo nie wymagamy jakiegokolwiek zaangażowania - to, na ile będziecie chcieli uczestniczyć w życiu Koła zależy tylko od Was!